Kavitas yogacenter

Tack för de här fina åren!

Vi har tyvärr stängt verksamheten på Kavitas Yogacenter i Norrköping. Restriktionerna på grund av Coronapandemin har dragit ut på tiden vilket drabbar många av oss småföretagare. 

Tiden med Kavitas Yogacenter i Norrköping har varit helt fantastisk. Jag vill tacka alla er som har bidragit till våra härliga, läkande yogapass och meditationer både på Kungsgatan 77 och i Knäppingsborg.

Kavitas Yogacenter öppnade i januari 2014 på Kungsgatan 77, högst upp i en stor ljus sekelskiftesvåning med stuckaturer och stora rum i fil. Vi stannade kvar i 9 terminer tills jag drog jag ner på verksamheten och istället hyrde in mig hos Eva-Carin Kempe i My-Yogas fina nyrenoverade gammeldags lokaler på Skolgatan i Knäppingsborg. Tiden som yogalärare har givit mig så mycket inspiration och känsla av meningsfullhet. Många av er har berättat hur yogan hjälpt att läka både kroppen och psyket, och ökat livsglädjen och sänk stressen. Det har varit en ära för mig att få hjälpa till i den processen. Stort tack.

Jag vet i dagsläget inte om jag kommer att spela in fler filmer, eller hålla fler retreat, men de filmer jag spelade in i december kommer att finnas kvar. 

Yogaövningar på video

Jag har lagt upp 4 korta 9-minuters yogapass, samt 10 enskilda yogaövningar som du kan använda precis som du vill. Du kan sätta ihop ett eget yogapass med några av videorna, du kan göra allihop efter varann, eller du kan göra någon av dem någon gång ibland när det känns bra. Videorna ligger kvar så du kan se på dem om och om igen.   

4 korta yogapass 

-  9 minuter yoga för ryggen

-  9 minuter yoga för ökad rörlighet

-  9 minuter yoga för axlar-nacke

-  9 minuter yoga för bäcken och ben 

10 yogaövningar 

Ryggflex; Mjukar upp ryggraden och gör den mer flexibel. Mjukar också upp bäckenet.

Ryggböj; Mjukar upp ryggraden, sträcker ut sidan av bålen och stärker armar och axlar.

Framåtfällning; Sträcker ut hela baksidan av kroppen. Kan även göras stående.

Suficirklar; Mjukar upp hela bäckenet och höfterna.

Nackrullningar; Hjälper mot besvär runt nacken och halsen samt motverkar huvudvärk och migrän.

Grodor; Lite mer fysisk övning, du kan göra dem snabbt eller långsamt. Även stående om du håller i en stolsrygg om du har besvär med knäna. Sträcker ut baksidan av kroppen, får igång flödet av lymfa samt mjukar upp bäckenet.

Bredbent framåtfällning; Här sträcker vi ut baksidan av benen och innanlåren. Stärker upp ländryggen. Mjukar även upp bäckenet när vi sitter med fötterna isär.

Ryggvridning; För en flexibel och stark rygg.

Framåtböj på knä; Kan även göras stående. Mjukar upp och stärker ryggen, armarna, axlarna och nacken och hjälper andningen.

Katt och Ko; En mångsidig övning som verkar på hela kroppen, ryggen, bäckenet, nacken, armar och handleder, mage, bröstkorg. 

Gratis på sociala medier 

Du hittar alla övningar på Kavitas Yogacenters facebooksida och Kavitas Yogas instagram och även på YouTube (så att även du som inte har facebook eller instagram kan titta).

Facebook: Kavitas Yogacenter

Instagram: Kavitas Yoga

YouTube:   Anna Kavitas Yoga (det finns en indisk kvinna som har namnet Kavitas yoga så du måste även skriva Anna)

Med vänlig hälsning från Anna Kavita Lindblad

Sulus bild Skolgatan